De Europese Unie is van plan om een uniforme spoorwijdte in de gehele EU voor te stellen. Op dit moment zijn er verschillen tussen de lidstaten en dat maakt internationaal vervoer lastig.
Binnen de EU zijn namelijk vijf verschillende spoorwijdtes in gebruik en dat maakt internationale spoorverbindingen niet altijd even makkelijk. Zo gebruikt Ierland een afwijkende maat van 1600mm en hanteren Spanje en Portugal 1668mm, het Iberisch Breedspoor. De Baltische staten hebben een spoorwegnet met een spoorwijdte van 1520mm, het Russisch Breedspoor dat een overblijfsel is van de Russische bezetting. Finland, dat ook bezet is geweest door Rusland heeft nog de oude Russische maat; 1524mm. De rest van de landen binnen de EU gebruikt het gangbare normaalspoor dat een spoorwijdte vertegenwoordigt van 1435mm. Dit is ook de maat die men voorstelt als nieuwe standaard.
Het moment van deze oproep is niet toevallig gekozen. De EU heeft door de Russische inval in Oekraïne ingezien dat vervoer per spoor belangrijk is. Echter konden Oekraïense treinen niet veel verder doorrijden omdat ook zij nog het Russische breedspoor hebben. Niet alleen het personenvervoer, dat belangrijk is bij de verduurzaming van de EU, maar ook de export kan dan ongestoord doorgaan.
Verder wil de EU niet alleen Oekraïne aansluiten op het Europese spoornetwerk, ook Moldavië wordt genoemd. Dit land kampt met hetzelfde probleem als Oekraïne als het gaat om het spoornetwerk. Door in deze landen normaalspoor aan te leggen, ontstaat er een breed netwerk. Daarnaast sluit de EU Rusland af van het Europese spoornetwerk. Het Russische breedspoor is overigens met dezelfde bedoelingen aangelegd, bij een verovering van een gebied zou het spoornetwerk voor de veroveraars nutteloos zijn.
Hoewel veel lidstaten het plan toejuichen, zijn er ook twijfels. Estland, Letland en Litouwen willen eerst gezamenlijk om de tafel gaan zitten om de gevolgen te bespreken. Immers heeft het geen nut als slechts één van deze landen dit voorstel in de praktijk uitvoert. Het project Rail Baltica, dat de Baltische staten met Polen zal verbinden wordt al uitgevoerd volgens de voorgestelde nieuwe standaard. Finland is tegen het voorstel. Zij vrezen de hoge extra kosten die de standaardisering met zich mee zal brengen.
Het plan lijkt ambitieus, maar richt zich voornamelijk op internationale verbindingen. Nationale spoorverbindingen lijken niet betrokken te worden bij deze plannen. Vooralsnog is Ierland, door de ligging en de verhoudingen met Noord-Ierland, uitgezonderd van deze plannen.