De sancties op goederen uit Rusland zijn van grote invloed op het goederenvervoer per spoor in Estland. Sinds Rusland in februari 2022 Oekraïne binnenviel, neemt het aantal goederentreinen dat de grens passeert gestaag af.
In een interview met de Estse omroep ERR luidt bestuursvoorzitter van Eesti Raudtee, Kaido Zimmermann, de noodklok. Waar er dagelijks nog 9 treinen per dag uit Rusland aankwamen, zijn dit er nu, gemiddeld, 3,5. Ter vergelijking, in 2006 kwamen er gemiddeld 32 treinen per dag de grens over. De voornaamste reden voor het wegblijven van de treinen, zijn de sancties.
Direct na de start van de oorlog werden er sancties afgekondigd die ervoor zorgden dat veel goederen niet meer naar de Europese Unie mochten komen. Een tweede sanctiepakket in maart zorgde eveneens voor minder goederentreinen. Nu in augustus ook Russisch steenkool niet meer de EU in mag, blijven ook deze treinen weg. Daarnaast bestaat ook het vermoeden dat Rusland moedwillig treinen uit Centraal-Azië, zoals Kazachstan, tegenhoudt. Deze kwestie speelt al langer, namelijk sinds 2007.
Waar het met het goederenvervoer maand na maand slechter gaat en men zich nu volledig richt op goederen uit Polen die via Letland naar Estland komen, gaat het met het personenvervoer juist erg goed. Het aantal passagiers dat met Elron, een van de grotere personenvervoerders per spoor, reisde, steeg zelfs met 23%. Op sommige trajecten is er nu zelfs te weinig capaciteit in de trein om alle passagiers comfortabel te vervoeren.
Op den duur zal de staat meer moeten investeren in de Estse spoorwegen. Veel vernieuwingen en verbeteringen hebben echter alleen betrekking op personenvervoer. Zo worden veel spoorlijnen geëlektrificeerd en voorzien van betere veiligheidsmaatregelen waardoor de snelheid omhoog kan. Het goederenvervoer moet het vooral hebben van de vergoedingen die betaald worden aan Eesti Raudtee. Door deze te verhogen, kunnen de verliezen beperkt blijven, maar Zimmermann merkt terecht op dat in dergelijke gevallen bedrijven eenvoudig kunnen uitwijken naar Letland en Litouwen.
Overigens hangt alles af van de sancties tegen Rusland, op dit moment is er hoe dan ook weinig te vervoeren vanuit dat land.