De webwinkels van supermarktketens in Estland verwerken minder bestellingen dan tijdens het hoogtepunt van de coronapandemie. Echter heeft de pandemie wel veel nieuwe klanten opgeleverd die eerder nog geen gebruik maakten van de bezorgdiensten.
Waar het aantal bestellingen bij eSelver, de bezorgdienst van supermarktketen Selver, tot en met het eerste kwartaal van 2022 toenam, is die groei nu gestagneerd. Ook andere ketens zien dat de groei veel minder hard gaat dan in 2021. Deels is dit te wijten aan de explosieve groei die gewoonweg niet te evenaren is, anderzijds zien supermarktketens dat klanten weer vaker de supermarkt bezoeken.
Hoewel de cijfers er niet florissant uit lijken te zien, sommige online diensten verwerkten in het tweede kwartaal van 2022 ruim 20% tot 50% minder transacties, is dat vergeleken met 2019 toch anders. Selver verwerkt nog altijd drie tot vier keer meer bestellingen dan voor de uitbraak van de coronapandemie. Vooralsnog blijft Selver haar online diensten aanbieden.
Coop heeft daarentegen juist besloten om te stoppen met hun bezorgservice in onder andere Pärnu en Tallinn. De keten maakte geen winst meer met de online supermarkt.