De Estse overheid heeft enkele voorgestelde aanpassingen aan de wegenverkeerswet goedgekeurd. Door deze wetswijziging is het voor gemeenten mogelijk om lokale verkeersregels voor elektrische stepjes in te voeren.
Gemeenten kunnen vanaf volgend jaar strengere parkeerregels invoeren en daar ook actiever op handhaven. Verder krijgen gemeenten de mogelijkheid om te bepalen dat tussen 9 uur ’s avonds en 7 uur ’s ochtends de stepjes niet harder mogen dan 15 km/h. De huidige maximumsnelheid is 25 km/h. Waar gemeenten niets bepalen, blijft de reguliere maximum snelheid, 25 km/h, gehandhaafd.
Een andere maatregel wordt landelijk ingevoerd. Zo wordt de boete voor het onder invloed besturen van een elektrische step vertienvoudigd. Het nieuwe bedrag wordt €400 en wordt hiermee in lijn gebracht met de boetes voor het onder invloed besturen van motorvoertuigen.
Toch gaan de wijzigingen niet ver genoeg, volgens Jevgeni Ossinovski, gemeenteraadslid in Tallinn. Veel inwoners van de stad vinden de elektrisch stepjes onveilig door de relatief hoge snelheden die in parken en op stoepen worden gereden. Door enkel ’s nachts de maximum snelheid te verlagen, en niet overdag, neemt volgens hem de veiligheid niet toe.
Voorafgaand aan de wetswijziging passeerden nog meer voorstellen de revue. Een landelijk bepaalde snelheidslimiet haalde de wet net niet. Daarnaast wilde de overheid de aanbieders van elektrische stepjes dwingen om de voertuigen de begrenzen. Van de twee grootste aanbieders, Bolt en Tuul, biedt de eerste de mogelijkheid aan klanten om via de app het stepje zelf te begrenzen.
Dat de regels nodig zijn, blijkt uit het gebruik van de stepjes. Waar in 2019 slechts 9% van de bevolking wel eens op een elektrisch stepje stapte, is dat in de eerste elf maanden van 2022 al 27%. Ook het aantal ongevallen nam toe, in 66% van de gevallen waren hier huurstepjes bij betrokken. Van die ongevallen was maar liefst 75% een eenzijdig ongeval. Onduidelijk is in hoeveel gevallen de bestuurder onder invloed van alcohol was.