De nieuwe logo’s van de Nederlandse RTL-zenders doen veel stof opwaaien. Zo wordt het ontwerp gezien als saai en oubollig. Immers is het logo gebaseerd op dat van het Duitse RTL uit de jaren ’90. Daarnaast is de noodzaak ook niet helemaal duidelijk.
Toegegeven, voor de kijker is er niet heel veel noodzaak om een generieke vormgeving te voeren. Anders dan in 2005, toen RTL Nederland zich door de komst van Talpa genoodzaakt voelde om de zenders herkenbaarder te maken, speelt dat nu niet. Het medialandschap is op het gebied van televisie vrij rustig. De nieuwe vormgeving zal ongetwijfeld de RTL-zenders beter met elkaar verbinden, maar de vernieuwing is niet alleen op de consument gericht. Er zit meer achter.
Het nieuwe basislogo is onderdeel van het project RTL United. Zoals de naam al doet vermoeden, wil RTL Group één uitstraling naar buiten hebben. Het merk RTL moet hierdoor beter gepositioneerd worden in de markt als de nummer 1 op het gebied van entertainment en onafhankelijke journalistiek. De nieuwe visuele identiteit is in zekere zin meer gericht op adverteerders, productiebedrijven en andere grote partijen.
Daarnaast versterkt RTL Group hiermee ook het merk RTL. In veel Europese landen zijn RTL-zenders te ontvangen die volledig eigendom zijn van het concern. Maar er zijn ook RTL-zenders die niet meer bij RTL Group horen, maar nog wel meeliften op de naamsbekendheid. Zo zijn de Belgische RTL-zenders niet meer van RTL. Ook het Franstalige RTL9 is geen onderdeel van RTL Group. Hetzelfde geldt voor de Kroatische RTL-zenders. Het nieuwe logo maakt nu in één klap duidelijk welke zenders tot de mediagroep behoren. Dat is voor de kijker misschien niet zo interessant, maar vanuit strategisch oogpunt een goede zet.
Hetzelfde geldt voor de streamingdiensten. In Hongarije, Duitsland en Nederland biedt RTL Group respectievelijk “RTL Most”, “TV Now” en “Videoland” aan. In 2022 zijn de Hongaarse en Duitse streamingdiensten hernoemd naar RTL+. Het ligt in lijn der verwachting dat Videoland op den duur zal volgen. Het merk RTL+ kan daarmee uitgroeien tot een serieuze speler op de Europese streamingmarkt.