De introductie van een autobelasting heeft verdeeldheid gezaaid in Estland. Uit een peiling, uitgevoerd door Norstat in opdracht van MTÜ Ühiskonnauuringute Instituut, blijkt dat 70% van de inwoners tegen de invoering van deze belasting is. Slechts 20% is voorstander, 10% twijfelt.
Ondertussen spreken steeds meer prominenten zich uit over de autobelasting. Siim Kallas, partijprominent van Reformierakond, is voorstander van deze vorm van belasting. Echter is hij van mening dat elke autobezitter minimaal €1000 zou moeten betalen, mogelijk meer. Het was koren op de molen van politieke partijen die tegen het plan zijn. Volgens de oppositie is Reformierakond, op dit moment een van de regeringspartijen, de connectie kwijt met de gemiddelde Est.
Onder de tegenstanders voegde zich eerder deze week ook president Alar Karis. Karis vindt de plannen onduidelijk. Zo is het nog steeds niet helder waar de opbrengst aan besteed gaat worden. Het feit dat het doel onduidelijk is, maakt het volgens de president lastig voor de inwoners om te accepteren. Het ene moment is het om de staatskas te vullen, het andere moment om het milieu te ontlasten. Het feit dat er op dit moment al rekenmethodes op internet te vinden zijn, helpt niet. De regeringspartijen hebben namelijk nog geen idee hoe de autobelasting geheven gaat worden.
Ook de Estse vereniging van automobilisten mengt zich in het debat. Een online petitie, die middels de digitale ID-kaart ondertekend kan worden, is op dit moment al ruim 36.000 keer ondertekend. Daarnaast klinkt er ook vanuit regeringspartij Eesti 200 kritiek. Deze partij is bang dat de mobiliteit van mindervaliden in het gedrang komt als zij geconfronteerd worden met de autobelasting.
De autobelasting is een plan van de drie regeringspartijen die in maart 2023 aan de macht kwamen. Tijdens de verkiezingscampagne repte geen van deze partijen over de plannen om een autobelasting in te voeren. Volgens minister van Financiën, Mart Võrklaev, is de belasting nodig om autogebruik te ontmoedigen en mensen te bewegen op zoek te gaan naar duurzamere vormen van vervoer. Als de plannen doorgaan, moeten autobezitters vanaf 2024 belasting betalen.