Estland gaat de komende jaren de veiligheidseisen die gesteld worden aan spoorwegovergangen aanscherpen. Aanleiding is de introductie van nieuwe treinen die een topsnelheid van 160 km/h kunnen halen.
Doordat het Estse spoornet niet eerder met deze snelheden te maken heeft gehad, zijn aanpassingen nodig. Met name de spoorwegovergangen zijn een punt van zorg. Minister van Klimaat, Kristen Michal, heeft aangegeven dat niet alleen de spoorwegovergangen waar in de toekomst 160 km/h gereden gaat worden, aangepast moeten worden. Ook oversteekpunten waar langzamer gereden wordt, zal gekeken worden naar de veiligheid.
Zo wordt het verplicht om op spoorwegovergangen waar treinen harder dan 90 km/h rijden, een overweginstallatie te plaatsen met licht- en geluidssignalen. Bij drukke spoorwegovergangen zijn slagbomen verplicht. In totaal zijn er in heel Estland 89 van deze kruisingen.
Daarnaast zijn er ook tal van onbewaakte spoorwegovergangen. Door de zeer lage verkeersintensiteit is een bewaakte spoorwegovergang lang niet altijd nodig. Het ministerie wil op die punten dat bosschages en bomen worden verwijderd, of op zijn minst worden gesnoeid zodat er duidelijk zicht is op het aankomende treinverkeer.
Uiterlijk in 2028 moeten alle spoorwegovergangen, die in aanmerking komen, voorzien zijn van waarschuwingslichten. Pas als alle overgangen voldoen aan de nieuwe eisen, zal het treinverkeer pas 160 km/h mogen rijden op het Estse spoor.