Na een helse ervaring in 2022 wagen wij ons dit jaar weer op deze luchthaven. Door de openbaringen van diverse medewerkers van de luchthaven zijn we op ons hoede. Voorafgaan aan deze dag ontdekken we dat we een tijdslot kunnen boeken voor de controle alvorens je het vliegtuig in gaat. Een geweldig idee. Wij plannen ons tijdslot om 08:30 uur.
We zijn ongeveer een half uur voordat de incheckbalie opengaat op Schiphol. Het inchecken van onze bagage verloopt voorspoedig en zo rond 08:10 uur zijn we daarom bij de controle. Tijdens onze wandeling naar dit deel van Schiphol passeren we de witte tenten die daar nog steeds als stille getuige van de chaos van 2022 staan. Wellicht staan ze er ter voorbereiding voor dit jaar. Hoe dan ook, wij zien ze niet van dichtbij.
Doordat wij een tijdslot hebben geboekt, mogen we een toegestuurde QR-code scannen. Maar tot onze grote verbazing, zegt de dame bij de ingang dat we niet naar binnen mogen. We zijn te vroeg. De QR-code kan dan niet gescand worden, vindt zij. We moeten ter plaatse onze afspraak wijzigen naar een ander tijdslot. Midden in een stroom aan mensen verzet ik ons tijdslot naar 08:15 uur. Vervolgens mogen we naar binnen. Bureaucratie zoals het alleen nog op Schiphol kan plaatsvinden.
Ook de controle is memorabel. Zoals gebruikelijk stoppen we al onze spullen de welbekende witte plastic bakken. En zoals gebruikelijk wil de ene medewerker dat je alles in één bak propt, terwijl de tweede dit niet wil. Mijn jas en laptoptas, met daarin een laptop, verdwijnen uiteindelijk in één bak en schuiven gedwee de machine in. Niks geks, totdat mijn bak plotseling de route áchter het glas kiest en maar liefst drie mensen zich over de inhoud moeten buigen.
Niet handig. De vierde medewerker in het traject vraagt of ze mijn tas mag controleren. Geen probleem; maar nog voordat mijn tas open is, komt medewerker nummer vijf om de hoek. Hij pakt resoluut mijn bak, wandelt weg en gooit ‘m weer in de machine. Voor de zekerheid ga ik ook terug, tegen de wil van vrijwel alle medewerkers; maar ik laat mijn bagage nooit alleen. Zeker niet als het gaat om kostbare bagage.
Maar ook nu gaat het niet goed, en dat ging het al niet met alle bakken die de eerste keer na mijn laptop door de machine gingen. Het excuus van de medewerker is dat de machine de inhoud niet herkende. Blijkbaar heb ik een heel bijzondere laptop. Een laptop die kennelijk een compleet apparaat kan laten vastlopen, want de technische dienst besloot het apparaat uit te zetten. Je zal maar een vlucht moeten halen.
Het probleem was nog niet opgelost, want hoewel mijn laptop en ik er helemaal niks aan konden doen, mocht ik mijn tas nog wel even openen. Voor de vorm werd de apparatuur nog even afgenomen om te controleren of er drugsresten op te vinden waren. Die werden uiteraard niet gevonden. Schiphol heeft er veel aan gedaan om ons de ervaring uit 2022 te doen vergeten, maar niet ten goede.