Dat het wennen zou worden, blijkt al in Estland. Nadat iedereen is ingestapt, spreekt de piloot ons toe. Er zou namelijk een vertraging kunnen ontstaan, doordat we nog geen toestemming van de verkeerstoren hebben om te vertrekken.
Toch lukt het de piloot om redelijk op tijd aan te komen. We kunnen ons meteen weer in de Nederlandse cultuur onderdompelen. Het vervoer vanaf het vliegtuig naar de hal wordt met bussen uitgevoerd. Omdat wij vooraan zaten in het vliegtuig, zitten we in de eerste bus. Na een rustige rit komen we bij de hal aan en zien we dat de tweede bus íets harder heeft gereden.
Deze chauffeur komt extra hard aangereden en onder luid getoeter maakt hij de wildste handgebaren. Veel passagiers schrikken ontzettend, want het geluid wordt onder een overkapping enorm versterkt. Zelfs de buschauffeur van de eerste bus komt geschrokken kijken wat er aan de hand is.
De tweede chauffeur, die inmiddels ook uit zijn bus is gekomen, gaat vervolgens tekeer tegen een passagier die een gedoofde sigaret in zijn mond had. De chauffeur wijst deze passagier op het grote “niet-rokenbord”. Ondertussen krijgt de woedende chauffeur ook de volle laag, maar dan van zijn collega die van mening is dat hij zich niet zo moet aanstellen. De passagier in kwestie laat het gelaten over zich heenkomen. Waarschijnlijk verstaat hij geeneens Nederlands en kan hij van het gebrekkige Engels ook niks maken.
Wij lopen ondertussen rustig verder naar de bagageband, waar we ons zorgen maken of dnata en Schiphol er dit jaar weer zo’n puinhoop van maken. Je zou zeggen van niet, maar wonderwel is net als vorig jaar ook nu de buggy weer spoorloos. En net als vorig jaar, is het algemene nummer van dnata volledig onbereikbaar. Maar wat ik in 2022 heb geleerd, is dat je in dergelijke gevallen niks hoeft te verwachten van Schiphol.
Als dnata mij, via de HR-afdeling, toch weer naar Schphol doorverwijst, wordt duidelijk waarom. De persoon aan de andere kant weet van toeten noch blazen. Uit ervaring weet ik dat dit niet goed zal gaan, en ga ik zelf maar op zoek. Uiteindelijk is de buggy alsnog terecht en kunnen we een taxi bestellen.
In 2022 hadden we de taxi vooraf besteld, maar door het gedoe rondom verdwenen bagage, haalden we deze afspraak bijna niet. Gelukkig weet UTC op korte termijn toch nog een bus te regelen die ons van Schiphol naar huis weet te brengen. Het is zelfs dezelfde chauffeur als in 2022.