Waar het precies mis is gegaan bij de tweede factuur, weet niemand. Infomedics verwijst, zoals gebruikelijk, naar de zorgverlener. Iets wat niet altijd terecht is overigens. Toch moet het opgelost worden, want ook deze factuur moet gedeclareerd worden.
Ik probeer Infomedics ertoe te bewegen om mee te werken. Normaal gesproken zou ik de zorgverlener bellen, maar via de reguliere wegen, is dat onmogelijk. Geheel tegen mijn principes in, besluit ik één van de medewerkers van Het Huisartslab via een mobiel nummer te bereiken. Overigens met wederzijdse goedkeuring, maar het voelt toch niet helemaal goed. De medewerker in kwestie vraagt mij de informatie te mailen, zodat het spoedig opgelost kan worden.
De zorgverzekeraar handelt wat sneller en heeft inmiddels een complete specificatie klaar van de vergoedingen die we terugkrijgen van de eerste factuur. Zoals verwacht wordt ongeveer 75% vergoed. Althans, 75% van het bedrag op de factuur wordt van het eigen risico gehaald. De overige 25% niet. Linksom of rechtsom, ik moet sowieso zelf geld gaan overmaken naar Infomedics. Gelukkig heb ik de medewerker van Het Huisartslab gevraagd hoe dit in zijn werk gaat. Het antwoord was verrassend simpel; het geen je zorgverzekeraar niet vergoedt, haal je van het factuurbedrag af. De rest betaal je. Binnen een uur na ontvangst van de specificatie, was de rekening betaald. Het Huisartslab zou de rest kwijtschelden.
Helaas blijkt een paar dagen later dat Infomedics de wijziging voor de tweede factuur niet heeft doorgekregen. Ondertussen loopt de betaaltermijn gewoon door. Na een lang telefoongesprek met Infomedics, waarin ik aangeef dat Het Huisartslab tot dan toe onbereikbaar is gebleken, kom ik geen stap verder. Voor de vorm bel ik toch nog Het Huisartslab via het nummer dat ze bij de factuur hebben gezet. Waar elk telefoongesprek na ongeveer 10 minuten automatisch wordt beëindigd, krijg ik nu iemand aan de telefoon. Ik sta even perplex en weet even niet meer wat ik moet zeggen.
Ik leg de medewerker vervolgens uit dat mijn telefoonnummer gekoppeld moet worden aan de tweede factuur. De medewerker in kwestie gaat dat gelijk in orde maken. Voor de zekerheid vraag ik na of ik de eerste factuur op de juiste wijze betaald heb. Bij Infomedics was mijn betaling namelijk nog niet verwerkt. Ik krijg een tegenstrijdig verhaal te horen. Want Het Huisartslab scheldt het resterende deel niet kwijt als ten tijde van de declaratie bij de zorgverzekeraar het eigen risico nog niet op was. Kortom, ik kan nog een derde factuur verwachten om de resterende 25% te betalen, blijkt na dit telefoongesprek.