De tweede factuur ontvang ik daags na het unieke telefoongesprek met Het Huisartslab. Tegelijkertijd ontvang ik de factuur van het resterende deel van de eerste factuur.
Nadat ik factuur nummer 2 heb doorgestuurd naar de zorgverzekeraar, stort ik mij op het laatste stukje van factuur 1. Infomedics is zo vriendelijk geweest om een link aan te maken zodat je gelijk op de pagina komt waar je via iDeal kan betalen. Tot mijn grote verbazing zie ik dat ik nog €0,00 moet betalen. Een groen balkje bovenaan de pagina meldt dat de factuur voldaan is en er kan zelfs een bedankje van af.
Om een gênant telefoongesprek met Infomedics te voorkomen, vraag ik eerst na of we niet zelf deze betaling hebben gedaan. Dat blijkt niet zo te zijn. Tijd om Infomedics te bellen. Na ruim 10 minuten in de wacht gestaan te hebben, wordt de verbinding verbroken. De tweede poging verloopt stroef. Ik krijg de medewerker niet uitgelegd dat wij deze betaling niet hebben gedaan en dat het volgens de uitleg van Het Huisartslab niet mogelijk is dat zij dit hebben gedaan. Na een korte stilte klinkt er een andere stem die vraagt of ik aan wil geven wat ik van het telefoongesprek vond.
De derde poging leert dat Het Huisartslab het resterende deel voor haar rekening heeft genomen. Ook Infomedics vind het apart, nadat ik heb uitgelegd dat Het Huisartslab nog geen 24 uur daarvoor expliciet heeft gemeld dat ze niet zouden kwijtschelden. Voor de zekerheid maak ik een screenshot van de betaalpagina en vraag ik na of we ooit nog iets van deze factuur gaan horen. De medewerker van Infomedics meldt dat die kans zeer klein is, want de factuur is inmiddels afgesloten. Ik hoop het in ieder geval van harte.
De conclusie is dat we nu Het Huisartslab zullen mijden. In de regio zijn voldoende aanbieders die wel een contract hebben met de zorgverzekeraars en er ook een iets handiger facturatiesysteem erop na houden. Op de mail, die ik naar Het Huisartslab heb gestuurd, is nooit een antwoord gekomen.