Het is niet zeker dat de hogesnelheidstrein van de Poolse grens naar Estland, via Litouwen en Letland, in 2030 gaat rijden. Het project, Rail Baltica, loopt naar verwachting vertraging op.
De premiers van Estland, Letland en Litouwen ontmoetten elkaar eind mei in de Letse hoofdstad Riga om de voortgang van de aanleg te bespreken. Eerder werd bekend dat Letland naar alle waarschijnlijkheid de deadline niet gaat halen. Om het project niet in gevaar te laten komen heeft de Estse premier, Kristen Michal, aangeboden om niet bij de Estse grens te stoppen met de aanleg, maar door te bouwen in Letland.
Michal maakte deze opmerking al in november 2024; maar dat werd afgedaan als grap. Na vragen van een journalist bevestigt Michal dat het een serieuze optie is en dat het slechts om een aanbod gaat. Uiteindelijk beslist Letland zelf of ze op het aanbod in zullen gaan. Michal benadrukte dat Estland in staat is om de aanleg over de grens op zich te nemen. Ook het delen van kennis behoort tot de mogelijkheden.
Tijdens de bijeenkomst deelde Michal ook de voortgang van het Estse traject. Op dit moment wordt er ongeveer 75 km aan spoorlijn aangelegd. Eind 2026 moet de hele spoorlijn in aanleg zijn. De werkzaamheden zouden dan op tijd, in 2030, gereed moeten zijn. Maar daarvoor is wel extra geld nodig, bleek tijdens de bijeenkomst. De betrokken landen schatten dat er nog ā¬10 miljard extra nodig zal zijn. Estland heeft aangegeven diverse Europese subsidies voor mobiliteit te zullen gebruiken om het tekort aan te vullen.
