De vakantieperiode nadert en dat houdt in dat we in onze planning de puntjes op de i moeten zetten. De reis naar Estland is geboekt en ook het verblijf is geregeld. Enkel de dagtocht naar Finland en de autohuur moesten nog geregeld worden. Dat lijkt redelijk eenvoudig, maar het regelen van een huurauto kostte meer moeite dan verwacht.
Net zoals vorig jaar zoeken we bij Sunnycars een geschikte huurauto uit. Uiteraard via de ANWB, immers krijgen we daar een bescheiden korting. Na het selecteren van een mooie periode tijdens onze vakantie en het invoeren van alle bijzonderheden, kunnen we de auto huren voor ongeveer €1800. Een flink bedrag, maar Sunnycars zorgt voor een uitgebreide verzekering, aldus hun eigen site. We reserveren nog niet onmiddellijk, want we moeten nog wat kleine dingen uitzoeken.
Een paar dagen later besluiten we de auto te reserveren. We voorzien Sunnycars van dezelfde informatie en selecteren dezelfde auto. Ook de data dat we de auto willen huren, is ongewijzigd. Het enige verschil is dat we nu zeker weten dat we de reservering willen doen. Tot onze grote schrik kost de auto nu plotseling bijna €2500. Dat is €700 meer dan enkele dagen eerder. Dat kan niet kloppen, lijkt me. Naar aanleiding hiervan neem ik contact op met Sunnycars om te vragen waar dit exorbitante prijsverschil vandaan komt. Als reden geeft men dat er gewerkt wordt met variabele prijzen en dat aanbieders zelf hun prijzen kunnen verhogen.
Ik besluit Sunnycars te vragen naar de bedrijven waar ze mee samenwerken in Estland. Vorig jaar werd onze auto door Europcar geleverd. Uit nieuwsgierigheid kijk ik op de website van Europcar en reserveer ik dezelfde auto met het uitgebreidste pakket aan verzekeringen, een extra bestuurder en de mogelijkheid om de grens over te gaan. Dat laatste is nog een uitdaging, want volgens de voorwaarden mag de huurauto niet naar Estland… Best lastig als je de auto daar moet ophalen.
Tot mijn grote verbazing biedt Europcar de auto aan voor ongeveer €1800. Op een paar euro verschil na, exact hetzelfde bedrag dat Sunnycars enkele dagen eerder nog vroeg voor dezelfde auto. Kijkend naar de voorwaarden en verzekeringen, is er weinig verschil. Ik neem wederom contact op met Sunnycars en confronteer hen hiermee. De medewerker houdt vol dat ik eerst nog alle extra opties moet selecteren en dat het verschil mogelijk zit in de gekozen auto. Als ik aangeef dat hierin geen verschil zit, wordt erop gehamerd dat ik alle verzekeringen goed moet controleren. Ook dat heb ik vooraf gedaan. Uiteindelijk benoemt Sunnycars het voordeel om via hen de reservering te plaatsen, namelijk dat zij bij eventuele problemen de bemiddeling doen. Ironisch genoeg heeft Sunnycars een jaar eerder laten zien dat ze dit liever niet doen. Het gedoe met de borg, kon ik zelf oplossen.
Na dit telefoongesprek plaatsen we de reservering, bij Europcar.

Starlink IP