Dit rit verloopt voorspoedig en onze buffertijd blijkt ietwat ruim berekend te zijn. Geheel volgens schema verlaten we op tijd België en stuiteren we verder op de Franse wegen. We maken nog de opmerking dat er best wat aan het wegdek gedaan mag worden op sommige punten. Een advies dat de Fransen ter harte hebben genomen, want nog geen half uur later zigzaggen we op de pylonen heen, die alle verlicht zijn met flitsende oranje waarschuwingslampen.
Ook deze vertraging gooit in principe geen roet in het eten. Het navigatiesysteem wel, of de Franse bewegwijzering. Een miscommunicatie over afritnummers zorgt ervoor dat we de omgeving van Calais van twee kanten zien. Desondanks zijn we ruim op tijd en kunnen we op tijd inchecken.
De volledig geautomatiseerde terminal leest je kenteken en vraagt, via een tekst op een beeldscherm of je de persoon bent die genoemd wordt in de boeking. We bevestigen dit en krijgen vervolgens de optie om wat treinen eerder te nemen. We zouden zelfs binnen een half uur kunnen vertrekken, maar dan moeten we wel €122 bijbetalen. Eén uur later is ook een optie, en zelfs gratis. Ten opzichte van ons reisschema is dit een uur eerder dan gepland. We besluiten dit aanbod te accepteren.
Later zou deze keuze nog goed uitpakken…