Op maandag 3 juli begon de reis naar Tallinn, Estland. Aangezien KLM niet bepaald de goedkoopste maatschappij is, weken we uit naar Maastricht. Niet omdat dat dichterbij lag, maar omdat EasyJet botweg niet naar Tallinn vliegt vanuit Nederland. Een vlucht via Berlijn was noodzakelijk om uiteindelijk toch nog in Estland aan te komen. Ook al zit er een aantal uur tussen beide vluchten, het was de besparing van meer dan €150 meer dan waard.
Estland betaalt gelukkig niet met de euro, ook al willen ze dat zelf dolgraag. Desinformatie leidt vaak tot ongegronde vreugd, maar de harde realiteit van de inflatie zorgt voor de instandhouding van de nationale munteenheid: de Eesti Krooni. Wanneer je ruim €750 omwisselt krijg je een pak bankbiljetten mee waar menig portemonnee uit z’n voegen van zou barsten. Als je ze al meekrijgt, want de kronen kunnen ook zeer snel opraken…
De rit naar Maastricht was een lange hete rit. Nederland beleefde net haar eerste hittegolf, dus enige vreugd dat we die niet actief mee zouden maken was niet misplaatst. Desondanks was de hitte op Maastricht Airport nog wel dragelijk, meer vanwege het vooruitzicht van de airco in het vliegtuig. Het inchecken op de bijna uitgestorven luchthaven verliep zonder al te veel problemen. De bagage belandde zelfs in het vliegtuig waar wij even later ook in zaten. EasyJet voldeed in geen enkel opzicht aan de vooroordelen die in het televisieprogramma Airport geschetst werden.
De rit naar het vliegtuig vond plaats met de bus. Van de gate tot aan het vliegtuig stond een bus klaar. Letterlijk, aangezien de extra brede bus nog geen 100 meter gereden heeft. Met het snikhete weer leek deze methode meer op een verdovingstactiek om de eventuele druktemakers uit te schakelen.
Na een wachttijd van meer dan een kwartier in de desbetreffende bus, werden we toegelaten tot het vliegtuig. Wie vroeg incheckt mag ook als eerste zijn plaats uitkiezen. En zodra je op je gekozen stek zit, is het verstandig om die niet meer te verlaten. Aldus het personeel in de oranje outfits. Hetzelfde personeel staat overigens een half uur later ook het gebruikelijke toneelstukje op te voeren. Zo mag je je reddingsvest pas buiten het vliegtuig opblazen.