Eerder schreef ik over een bepaalde verkeerssituatie in de Utrechtse wijk Lunetten. Deze bevindt zich ter hoogte van de straten Lofoten en Taunus en kruist de Simplonbaan. Over deze plek waar veel kinderen oversteken wordt al jaren geklaagd bij de gemeente. Buurtbewoners ervaren deze als onveilig, omdat er naar eigen zeggen te hard wordt gereden.
De onhandige actie van de gemeente om matrixborden te plaatsen die aangeven dat 30 km/h de maximumsnelheid is, maken deze oversteek onbewust nog gevaarlijker. Plots afremmende auto’s, voetgangers die denken dat een auto stopt, terwijl deze niet stopt; het is veelvuldig voorgekomen. Niet alleen in 2020 en 2021, maar ook in de jaren ervoor.
In mijn gesprekken met de gemeente heb ik herhaaldelijk aangegeven hoe deze situatie, mijns inziens, verbeterd kan worden. Mijn voorstel is om de maximum snelheid te verlagen tijdens de spitstijden van het scholierenverkeer. Een matrixbord kan dan ingezet worden om dit stuk van de Simplonbaan aan te duiden als 30 km/h.
Het bord, waarvan hierboven een voorbeeld te zien is, zou tijdens de uren dat schoolgaande kinderen op pad zijn, oranje knipperende lampen hebben. Het matrixbord toont dan 30 km/h, het andere verkeersbord waarschuwt voor overstekende kinderen. Buiten de schooltijden zouden de lampen dan niet knipperen en is ook de 30 niet zichtbaar. Enkel het waarschuwingsbord wordt dan nog getoond.
Door te werken met licht en de snelheidsverlaging enkel op logische tijden toe te passen, is de attentiewaarde vele malen groter. Ook wordt deze maatregel beter geaccepteerd, omdat buiten de schooltijden, zoals in de avonduren, geen onlogische snelheidsverlaging wordt afgedwongen.
Bovenstaand voorstel is tot 3 maal toe bij de gemeente voorgesteld; een reactie is tot op heden niet ontvangen. De hoop was na deze pogingen gevestigd op het Participatiepunt van Veilig Verkeer Nederland. Het hierboven omschreven voorstel is, nadat de gemeente de klacht naar eigen zeggen had afgehandeld, direct verzonden. Een reactie bleef uit, waarna een tweede poging werd gedaan.
Daar kwam uiteindelijk wel een antwoord op. VVN heeft de situatie aangekaart bij de gemeente, maar ook zij kregen daar geen reactie op. De gemeente Utrecht hult zich in stilzwijgen rondom dit onderwerp. Omdat er voorlopig geen overleggen meer gepland staan tussen de gemeente en VVN, blijft deze zaak liggen en kan zelfs Veilig Verkeer Nederland voorlopig niks meer betekenen, wat betreft dit voorstel.
Ironisch genoeg communiceerde Wijkbureau Zuid dat het tijd was voor de evaluatie van de autovrije schoolstraten. Op de website, die in het bericht genoemd werd, stonden ook speerpunten voor een veilige schoolomgeving, waarbij de school zich onder andere in moet zetten voor veilige school-thuisroutes. Voor de vorm heb ik dit idee via deze weg nog onder de aandacht van de gemeente Utrecht en de organisatie Goed op Weg gebracht; nu hopen op een reactie.