Wie in Nederland een eigen onderneming begint, is gedwongen een inschrijving te doen bij de Kamer van Koophandel. Je krijgt daar een KVK-nummer en uiteindelijk een BTW-nummer. Het KVK-nummer is uniek, het BTW-nummer was lange tijd een zeer slap aftreksel van je burgerservicenummer. Als klap op de vuurpijl zijn ook al je andere gegevens niet meer veilig, want de Kamer van Koophandel verkoopt ze zonder enige vorm van gêne aan iedereen die er maar iets voor biedt. Diverse gegevens zijn inderdaad openbaar, maar er is een verschil tussen gegevens op een presenteerblaadje aanbieden, of mensen zelf iets op laten zoeken.
Als gevolg van dit bijzondere verdienmodel word ik al jaren bestookt door allerhande partijen die mij geweldige aanbiedingen willen doen. Als ik alles geaccepteerd zou hebben, zou ik nu in het bezit zijn van ruim 10 telefoonabonnementen en ruim 20 energieaansluitingen en een windmolen in mijn tuin. Maar ik accepteer geen enkel bod dat mij telefonisch wordt gedaan. Sommigen noemen mij dan dom, vaak zodat ik het nog kan horen aan de telefoon. Zo ook afgelopen week, door een enthousiaste verkoper van “Het Servicepunt van KPN”. Dat was inderdaad dom, van hem. Ik besloot op onderzoek uit te gaan. De reden? Dit was niet de eerste keer dat medewerkers van hetzelfde “bedrijf” dit deden.
Mijn startpunt was het telefoonnummer waarmee ze belden. Door dit nummer terug te bellen, was ik in de veronderstelling het servicepunt aan de lijn te krijgen. Ik kreeg enkel een bandje, dat me doorverwees naar de klantenservice van KPN Zakelijk. Op het bandje werd haarfijn uitgelegd hoe ik het snelst geholpen kon worden, uiteraard alleen als ik bij het servicepunt al een bestelling had gedaan. Best vreemd, dat je een servicepunt niet kan bereiken.
Ik waagde de gok, en belde KPN. Na diverse pogingen kwam ik uit bij de afdeling “ongewenst gebeld”. Na tweemaal navraag gedaan te hebben, gooide de dame aan de andere kant de hoorn erop. Niet netjes. Een paar minuten later kreeg ik uiteindelijk wel iemand aan de lijn die voor mij ging kijken of men zaken deed met Servicepunt van KPN. Hoewel hij de naam eerder had gehoord, kon hij niet bevestigen dat ze een contract met dat bedrijf hebben. Iets wat wel beweerd wordt.
Ironisch genoeg werd ik een dag later weer door het Servicepunt gebeld. Immers, als men daadwerkelijk een contract heeft met KPN, zou je op z’n minst verwachten dat ze ook recente klantgegevens hebben. De jongen aan de andere kant van de lijn, beweerde zelfs dat ze onderdeel waren van KPN, want dat zat immers ook in Groningen.
Door bepaalde vragen te stellen, kon ik concluderen dat ze werkten met een verouderde export van de gegevens van de Kamer van Koophandel. KPN heeft juist wel recentere gegevens van mij, omdat we nog geen jaar geleden een bestelling bij hen hebben geplaatst. Ik confronteerde de jongen hiermee. Hij kon er geen zinnig antwoord op geven. Ook wilde hij niet zeggen welk bedrijf er achter het Servicepunt zit, hij hield vol dat dit KPN was.
Een vreemd verhaal. Ik besluit het telefoonnummer te controleren en kom uit bij een bedrijf in Breda. Navraag aldaar leerde dat zij enkel een telecomaanbieder zijn die, onder andere, telecominfrastructuur leveren, zij zitten niet achter het Servicepunt; vandaar dat ik ze ook niet bij naam noem. Het telefoonnummer kwam gelukkig ook voor in de registers van de Kamer van Koophandel, in combinatie met een adres in Groningen.
Het bedrijf dat zich voordoet als Servicepunt van KPN heet in werkelijkheid Salesmonks. Met een hip filmpje laten ze zelfs zien hoe ze werken. En, nog belangrijker, er staat zelfs een nummer op hun website. Ditmaal kreeg ik geen suf bandje, maar een echt individu aan de telefoon. Op de vraag of zij achter Servicepunt van KPN zitten, kon men enkel bevestigend antwoorden.
Uit een snel onderzoek blijkt dat Salesmonks opereert onder namen als “De Zakelijke Energievergelijker” en “Servicepunt-telecom”. Er is dus een kans dat je, nadat je gebeld wordt voor een zakelijk abonnement, een paar weken later dezelfde mensen aan de lijn krijgt die beweren gegarandeerd goedkopere stroom te leveren.
Mijn bevindingen leg ik voor aan KPN, die direct beloven intern te onderzoeken of KPN Zakelijk een contract heeft met Salesmonks. Na een week, waarin ik keurig op de hoogte ben gehouden, is het resultaat op zijn zachtst gezegd hoogst opmerkelijk. Binnen KPN kan niemand bevestigen noch ontkennen of er een contract is met deze partij. Een behoorlijk open eind. Ondertussen is op een forum, beheerd door KPN, ook een discussie losgebarsten over deze partij.
In deze discussie maakt een moderator een opmerkelijke woordkeuze. Volgens hem zijn er bij de klantenservice meerdere klachten binnengekomen over “deze specifieke campagne”. Hiermee impliceert hij dat KPN wel degelijk een overeenkomst heeft met Salesmonks. De eerdere reacties van KPN zijn, na dit gegeven, behoorlijk vreemd te noemen. Ik heb KPN nog aanvullende vragen gesteld, maar daar is op dit moment nog geen reactie op gekomen.