De voorbereiding

In mijn vorige stukje was ik vrij positief over de digitale versie van het passagiersregistratieformulier (passenger locator form) van Ierland. Vorig jaar kregen we vlak voor het aan boord gaan een formulier in onze handen gedrukt dat wij midden in de nacht in moesten vullen, nu zou dit allemaal digitaal kunnen. Het enige dat we nodig habben, was een mobiel telefoonnummer.

De eerste registratie verloopt vlekkeloos. Het systeem heeft geen moeite met het verzenden van een sms naar een Nederlands nummer en ook alle ingevoerde data wordt zonder gedoe geaccepteerd. Binnen vijf minuten is de volledige registratie voltooid en kan ik een PDF van de ingevulde data downloaden. Datzelfde document wordt ook naar mijn mail gestuurd en bevat een scanbare QR-code.

Maar bij het tweede formulier gaat het goed mis. Na alle informatie correct te hebben ingevuld, weigert de website de data te verzenden. Er verschijnt een rode balk die aangeeft dat er iets is fout gegaan. Wat dat precies is, wordt nooit duidelijk. We proberen het nog een paar keer, maar zet geen zoden aan de dijk. Uiteindelijk moeten we helemaal opnieuw beginnen. Het resultaat is bedroevend, wat we ook proberen; het formulier wordt niet verzonden. Een derde poging strandt vroegtijdig omdat er ook geen controlecode meer wordt verzonden naar het ingevoerde mobiele nummer.

We bellen als eerste Irish Ferries, die we bereiken via een Belgisch nummer, dat stiekem is doorgeschakeld naar Ierland. Desalniettemin duurt het even voordat we ons verhaal duidelijk hebben gemaakt. Na veel navragen blijkt dat we niet aan boord zouden kunnen, zonder dit digitale formulier. Zij kunnen ons niet verder helpen, het is immers een formulier van de Ierse overheid. Ondertussen hebben wij ook al contact gezocht met de verantwoordelijke afdeling. Het is tot op heden angstvallig stil gebleven vanuit Ierland.

Uit pure wanhoop bellen we de ambassade. Ook daar leggen we het voorval uit. Het blijkt een unieke zaak te zijn, want wij zijn de eersten die een dergelijke storing melden. Veel kan men vanuit Den Haag ook niet doen, maar met een slimme zoekactie via Google kunnen we nog wel het oude vertrouwde papieren formulier downloaden en invullen. De ambassademedewerker zou geen enkele goede reden kunnen verzinnen waarom dit niet geldig zou zijn. Met de verklaring van Irish Ferries in ons achterhoofd, slaat de twijfel toch toe, echter hechten we meer waarde aan de verklaring van de ambassade dan aan de klantenservice van een rederij.

In de avond wagen we nog een poging. Wonderwel lukt het nu wel om een nieuwe controlecode te krijgen. Snel voeren we alles in en klikken op verzenden. De seconden die volgen zijn erg spannend, maar het gaat goed. Het formulier is verzonden en de ontvangstbevestiging volgt snel. Ook dit lijkt gelukt te zijn. Rest ons enkel nog de verklaring op eer om Frankrijk binnen te rijden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*