Zoals eerder geschreven, vliegen we terug naar Nederland, om een dag later weer naar Ierland te vliegen. Naast een hoop geregel, waarbij de verzekering overigens ontzettend behulpzaam is, levert dit ook nieuwe uitdagingen op.
Zo is het tegenwoordig verplicht om bij binnenkomst in Nederland een geldig coronacertificaat te hebben. Onze versie hebben we voor de zekerheid maar op papier klaarliggen. Daarnaast hebben we, als we weer naar Ierland vliegen, opnieuw een Passenger Locator Form nodig. Dit gaat gegarandeerd een hoop gedoe opleveren, als de Ierse overheid de IT-infrastructuur nog steeds niet op orde heeft. In de praktijk houdt het zelfs in, dat ik op dit moment in Ierland al het formulier in zou kunnen vullen.
Maar het grootste punt van aandacht is de KLM. Deze maatschappij, die de passagiers via de KLM-app talloze keren vraagt naar hun gezondheid, doet dat blijkbaar niet bij hun personeel. De bekendste coronavlucht heeft Nederland zelfs enkele medailles gekost op de Olympische Spelen. Vanwege dat feit, kwam het in het nieuws, dus wie weet op welke vluchten het nog meer mis is gegaan. Overigens benadrukken zowel KLM als het NOC-NSF dat het niet zeker is dat deze besmettingen tijdens deze vlucht hebben plaatsgevonden. Verdacht is het wel.
Daarnaast adviseert de KLM ook om meerdere mondkapjes mee te nemen aan boord van het vliegtuig en voldoende desinfecteermiddelen bij je te dragen. Hoe ze dit willen verenigen met de 100ml-eis, is mij een raadsel. Verder vraagt KLM ook om alvast al je documenten, inclusief de coronadocumenten, te sturen zodat ze op voorhand kunnen controleren of ze correct zijn. Of dit goed beveiligd is, staat er niet bij.
Kortom, vliegen is een hoop gedoe.