🇳🇱 Schiphol

Onze vlucht hebben we geboekt bij KLM. Ryanair was ook een optie, maar vanwege de reputatie hebben we die maatschappij op onze persoonlijke zwarte lijst gezet. Het blijkt een goede keuze te zijn. Omdat we met kinderen reizen en achter in het vliegtuig zitten, mogen we gebruik maken van de lege stoelen. Zo hebben we extra ruimte.

Daarnaast krijgt iedereen een gratis sandwich en een drankje aangeboden. Voor degene die voor mij zit, waren alle broodjes geen goede optie. Wel moest zij, om argumenten te verzinnen, bij elk broodje Google raadplegen waarom een van de ingrediënten slecht voor haar zou zijn. Je mag ook zeggen dat je het niet lust, maar dat is voor de jeugd van tegenwoordig geen optie meer.

Volgens de piloot komen we ruim op tijd aan. Het taxiën duurt daarentegen wel een kwartier, maar de tijdwinst die we hebben, pakt niemand ons meer af. Vervolgens zien we een interessant fenomeen. Wanneer het lampje van de gordels dooft, springt iedereen uit zijn stoel om de bagage te pakken. Met als gevolg dat iedereen nogal onhandig in het gangpad staat, of tussen de stoelen. De deur is dan nog niet eens geopend, laat staan dat de slurf is gekoppeld. Het leidt tot een verhitte discussie tussen twee personen; waarvan de een niet weet hoe een mondkapje werkt en de ander behoorlijk haast heeft om een aansluitende vlucht te halen. De eerste spreekt Nederlands, de tweede Frans; het is geen verrassing dat ze vol onbegrip nog een paar minuten naast elkaar hebben gestaan.