Elektrische stepjes zorgen voor gevaarlijke situaties op de Estse wegen, stelt het ministerie van Binnenlandse Zaken. Hetzelfde ministerie is ook van mening dat verkopers van dergelijke gemotoriseerde voertuigen de klanten mogelijk steppen verkopen die niet volledig aan de regels voldoen, of dat ze hun klanten slecht informeren over de regels.
Eind vorig jaar is in de Estse wegenverkeerswet opgenomen dat gemotoriseerde stepjes niet harder mogen gaan dan 25 km/h. Het motorvermogen mag daarnaast ook niet hoger zijn dan 1kW. Omdat de stepjes al eerder toegelaten, en dus verkocht werden, zijn er nog veel voertuigen op de weg die niet aan die regels voldoen. De oudere stepjes mogen echter wel blijven rijden, zolang ze maar niet harder gaan dan 25 km/h.
De politie in Estland komt daarentegen steeds vaker stepjes tegen die harder gaan dan 25 km/h omdat er geen begrenzer op zit, of omdat deze onklaar is gemaakt. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren, want sommige elektrische voertuigen gaan zelfs harder dan de constructiesnelheid. De verwachting is dat het aantal ongevallen zal toenemen. De statistieken lijken deze vrees te bevestigen, het afgelopen half jaar 127 ongevallen met dergelijke voertuigen geregistreerd. De teller voor juli 2022 staat zelfs al op 33 ongelukken, waarbij 35 mensen gewond raakten. Hoewel de oorzaak van veel van deze ongevallen te wijten is aan een onhandige manoeuvre of een botsing met een object, speelt snelheid in veel gevallen wel een cruciale rol.
Het ministerie spreekt niet alleen de gebruikers aan, maar ook de verkopers. In veel gevallen worden nog steeds stepjes verkocht die veel te hard kunnen. Theoretisch mag dat, als er maar niet mee op de openbare weg wordt gereden. Echter verzuimen veel verkopers om dit te vermelden. Immers moet een dergelijke step begrensd zijn om op de openbare weg te mogen. Om het aantal ongelukken te verminderen heeft het ministerie aangekondigd verkopers op hun verantwoordelijkheid aan te spreken. Ook controles worden niet uitgesloten.
De meeste deelstepjes, die onder andere door Bolt worden aangeboden in Tallinn, voldoen wel aan de eisen. Echter is het aan de gebruiker om zelf te bepalen wat een gepaste snelheid is buiten de fietspaden. 25 km/h is in sommige gevallen veel te hard tussen de voetgangers. Aanbieder Bolt heeft eerder al maatregelen genomen door op uitgaansavonden de snelheid automatisch te begrenzen. Daarnaast kunnen gebruikers in de app zelf ook de snelheid begrenzen op 15 km/h.