De volgende dag staan we vroeg op, we hebben een strakke planning om de trein te halen. Immers betaal je vooraf niet alleen voor een traject, maar ook voor een trein. De trein missen is geen optie, want een trein later is iets duurder.
In alle vroegte staan we bij de bushalte bij Vabaduse väljak. Vanaf hier moeten we naar Balti Jaam, het grootste treinstation in Tallinn, het beginpunt van de trein naar Tartu. De bus is gelukkig stipt op tijd, waardoor we in alle rust een goede zitplaats kunnen zoeken in de trein die al een tijdje klaar staat voor vertrek. Omdat Estland noodgedwongen nog vast zit aan de Russische spoormaten, zijn de treinen hier breder. Zodoende zijn de treinen korter omdat aan één zijde van de trein niet twee, maar drie stoelen naast elkaar geplaatst kunnen worden. Ideaal als je reist met zes mensen.
Na het valideren van alle voorafgekochte vervoerbewijzen met slechts één QR-code, sluiten de deuren en vertrekt de trein. Nog voordat we bij het eerstvolgende station zijn, de wijk Kitseküla in Tallinn, komt de conductrice al langs om de vervoerbewijzen te controleren. Als alles in orde blijkt, wenst ze ons een prettige reis. We zullen haar gedurende de twee uur in de trein nog zeker 5 keer zien, want na elk station controleert ze de vervoerbewijzen van de net ingestapte mensen.
Na twee stations binnen de stadsgrenzen van Tallinn; Kitseküla en Ülemiste, wordt onze stoptrein een sneltrein. Binnen een uur zijn we in Tapa, bekend van de militaire basis en de goedkope appartementen. Na Tapa rijden we rustig door naar Tamsalu, dat we na 11 minuten bereiken. Hier stappen aanzienlijk minder mensen in en uit, waardoor we nog geen minuut stil staan. Het voorlaatste station, Jõgeva, is iets drukker. Hierna rijden we met hoge snelheid naar Tartu.