De laatste dag van onze dagkaarten voor het openbaar vervoer benutten we optimaal. We reizen dwars door de stad en bezoeken nog wat bijzondere plekken. We starten in de wijk Sõjamäe.
Hier is een vestiging van de IKEA te vinden. Hoewel dat niet heel speciaal lijkt, is dat in de praktijk anders. IKEA vestigde zich enkele jaren geleden met een showroomvestiging in Estland. In deze kleine winkel is een zeer beperkt deel van het assortiment te vinden. De ballenbak (Småland) en het restaurant met de overbekende gerechten, ontbreken. Een handvol kleine artikelen is op voorraad, de rest kan besteld worden om later te worden opgehaald. Het enige dat vertrouwd aanvoelt zijn de wanhopige mensen die met alle macht te grote pakketten in hun te kleine auto willen proppen. Een handige ondernemer met een tankstation heeft daar handig op ingespeeld door extra aanhangers beschikbaar te hebben om te verhuren.
Deze winkels van IKEA zijn ooit uit pure noodzaak geopend. Diverse slimme ondernemers, die niet in dienst waren van de winkelketen, profiteerden van de afwezigheid van IKEA in Estland. Zij lieten hun klanten producten bestellen uit de Finse catalogus. Een aantal maal per week vertrokken ze met hun bestelbusjes met de veeboot richting Helsinki om daar inkopen te doen. Door de populariteit zag IKEA in dat Estland wel degelijk een serieuze afzetmarkt had.
De showroomwinkels hebben inmiddels hun waarde laten zien, want IKEA heef inmiddels de eerste volwaardige vestiging gebouwd in de plaats Kurna, ongeveer 20 kilometer ten zuiden van Tallinn. Overigens is deze winkel nog niet geopend, waardoor klanten nog aangewezen zijn op de veel kleinere showrooms.
Na het kortste bezoek aan een IKEA ooit, reizen we naar de wijk Mustamäe. Deze wijk is ooit door de bezetters uit de grond gestampt, getuige de vele grijze flats die ook in Lasnamäe te zien zijn. In deze wijk opende Lidl eerder dit jaar een filiaal. Het is slechts één van de vijf locaties die Lidl opende in Tallinn. De keten moet flink concurreren, maar heeft het door de bijzondere ligging van de filialen, namelijk net buiten de winkelcentra, moeilijk als het gaat om adverteren. Om toch alle merken te promoten, zijn de logo’s van de huismerken groot op de gevel geplaatst.
De winkel zelf is qua indeling gelijk aan de Lidl zoals die in Ierland te vinden is. Ook het vriendelijke personeel, of überhaupt het personeel dat zichtbaar is, doet je niet aan de Nederlandse vestigingen denken. De lage prijzen, waarmee Lidl ook in Estland adverteert, zijn volop te vinden, de lange rijen bij de kassa’s wonderwel niet. Het is een bijzondere ervaring, want de rijen bij de kassa’s in Estse supermarkten zijn over het algemeen behoorlijk lang.