Wie de afgelopen maanden op Schiphol is geland, weet dat de bagageband meer weg heeft van een loterij. Het is immers de vraag of je koffer tevoorschijn zal komen. Juich in ieder geval niet te vroeg als mensen uit hetzelfde vliegtuig hun koffers van de band halen, er is altijd nog een kans dat slechts een deel de bagagehal bereikt, ondanks de mededeling op het bord die meldt dat alle bagage uit het vliegtuig is gelost.
Mocht je de pech hebben dat je koffer mist, dan heb je een groot probleem. Wie Schiphol benadert, zal doorverwezen worden naar het bedrijf dat de bagage afhandelt. Deze hebben vrijwel altijd een balie in de aankomsthal, waar niet altijd iemand aanwezig is. In dat geval is er vaak een telefoonnummer dat je kan bellen. Of je iemand aan de lijn krijgt, is onzeker. Dnata vermeldt namelijk een telefoonnummer dat niet in gebruik is. Wie toch de iemand aan de telefoon krijgt, zal in veel gevallen doorverwezen worden naar de maatschappij waarmee je gevlogen hebt. Die bedrijven vragen je enkel een formulier in te vullen, zodat zij dat weer terug kunnen sturen naar de bagageafhandelaar en de luchthaven.
Mensen die een dergelijk formulier invullen, zullen dit om verzekeringstechnische redenen doen. Het is formaliteit, want na een bepaalde termijn zal de vliegtuigmaatschappij de bagage moeten vergoeden. Of zij dit bedrag weer claimen bij, bijvoorbeeld, Dnata, laten ze in het midden. Het levert iedereen in ieder geval extra werk op.
Normaal gesproken komen dergelijke scenario’s niet heel vaak voor, maar door de kofferchaos op Schiphol is een nieuwe werkelijkheid ontstaan. Tal van als vermist opgegeven bagage, is helemaal niet zo vermist als het lijkt. Deze staan her en der in de bagagehal en de gangen die ernaartoe leiden. Behulpzame reizigers belden de afgelopen dagen naar telefoonnummers om de eigenaren te informeren dat hun bagage gevonden was.
Het meest bizarre bericht hierover kwam van Schiphol, zij waren niet blij met deze werkwijze vanwege de privacy van de eigenaren. Tevens benadrukte de luchthaven dat de koffers veilig opgeslagen liggen, want ze liggen immers achter de douane waar niet iedereen zomaar bij kan. Het is trouwens niet de eerste keer dat Schiphol een iets andere kijk heeft op behulpzame medereizigers. Wie iemand in de rij voor laat gaan, kan een namelijk een preek verwachten.
Schiphol spreekt hier niet de waarheid, want iedereen die in ieder geval aankomt op Schiphol, kan bij deze koffers. De douane en de marechaussee controleren niet of je de eigenaar van de koffer bent die je meeneemt. Toegegeven, de meesten kunnen niet bij deze koffers en daar behoren helaas de rechtmatige eigenaren ook toe. Wie nagenoeg zeker weet dat zijn of haar koffers in deze hal liggen, krijgt niet zonder meer toegang. Pas na lang aandringen wil men een uitzondering maken, of doet men voorkomen dat Schiphol coulant is. Echter kan je gewoon de hal in, het enige dat je moet doen is je melden bij deur 16 in aankomsthal 2 met een geldig paspoort. Indien je nog je oude boardingpass hebt, neem je die ook mee.
Een gouden handel voor Schiphol, want het uurtje dat je onderweg bent, levert het bedrijf weer extra inkomsten op middels het betaald parkeren. Hoewel Schiphol in sommige gevallen zegt hier iets in te willen betekenen, komen ze daar later vaak op terug.