De afgelopen jaren heeft de gemeente Tallinn veel geld geïnvesteerd in de aanleg van fietspaden. Deze rood gemarkeerde weggedeelten zijn te vinden in de hele stad op doorgaande wegen en op stoepen. Deze opvallende kleur zou het voor alle weggebruikers duidelijk moeten maken dat men hier te maken heeft met een fietspad. Desondanks voelen veel fietsers zich onveilig in het verkeer in de Estse hoofdstad.
De meeste fietsers ervaren de onveiligheid door de onoplettendheid van automobilisten en andere weggebruikers. Zo komt het geregeld voor dat auto’s de fietsers afsnijden. Ook bussen worden veelvuldig genoemd door fietsers. Met name bij bushaltes, waar bussen noodgedwongen het fietspad kruisen om te halteren, of in sommige gevallen op het fietspad moeten halteren, komen de fietsers geregeld in de knel. Daarnaast moeten zij, als ze een stilstaande bus in willen halen, zich mengen in het verkeer, dat op dergelijke momenten ook bezig is om diezelfde bus in te halen.
Alle kritiek heeft ertoe geleid dat de gemeente noodoplossingen heeft bedacht. Zo worden gevaarlijke fietspaden met hoge prioriteit opnieuw rood geverfd, nadat de vorige verflaag door de winterse omstandigheden vrijwel volledig is weggesleten. Wanneer dat heeft plaatsgevonden, volgt de rest van het netwerk. Daarnaast heeft de gemeente ook een extra breed fietspad aangelegd en voorzien van betonblokken aan weerszijden. Op die manier is het onmogelijk voor auto’s en bussen om het fietspad te kruisen.
De gemeente laat wel weten dat deze oplossing tijdelijk van aard is. Om een volledig veilig fietspad aan te leggen, moet de gehele straat, Toompuiestee, opnieuw worden ingericht. Op dit moment is daar nog geen geld voor gevonden. Wel is men bezig om te onderzoeken of er doorgaande fietsroutes aangelegd kunnen worden die geen samenloop hebben met busroutes. Al is het in de stad onmogelijk om enkel fietsroutes aan te leggen zonder dat men enige vorm van openbaar vervoer tegenkomt.
Daarom is men ook aan het onderzoeken of de bushaltes heringericht kunnen worden. In dergelijke gevallen zou het fietspad achter de bushalte langs geleid moeten worden, een situatie die in veel Nederlandse steden al de dagelijkse praktijk is. Echter kost de uitwerking hiervan ook veel geld, dat er op dit moment niet is. Ondertussen zijn veel dagelijkse fietsers in Tallinn sceptisch, zij geven aan dat zowel de stad als de weggebruikers nog een lange weg te gaan hebben voordat het fietsverkeer in ieders systeem zit.