De afgelopen nacht verliep iets rustiger dan die ervoor. Er lagen immers geen bewusteloze mensen op de stoep. Wel waren we getuige van het staartje van een vechtpartij. De twee jongens bleken beiden echter zo dronken te zijn, dat ze het knokken niet vol konden houden.
De volgende ochtend rijden we met de trolleybus naar Kristiine Keskus. De trolleybussen verdwijnen in november 2024 voor langere tijd uit het straatbeeld, vandaar deze vervroegde afscheidsrit. In het winkelcentrum bezoeken we de bekende lokale winkelketens en dat krijgt iedereen te horen.
Wanneer ik elke winkel verlaat, gaat het alarm af. Bijzonder hinderlijk, want de ov-kaarten, waar een chip in zit, zorgen voor dit effect. Eén losse kaart geeft dit probleem doorgaans niet, maar als je alle kaarten van het reisgezelschap bij je hebt, slaan de poortjes op hol. Het maakt daarbij niet uit om welk merk het gaat.
Vanuit Kristiine Keskus gaan we richting ons appartement, om daarna de stad per tram te verkennen. Het tramnetwerk is behoorlijk ontregeld door de aanleg van een nieuwe tramlijn naar de haven. Daarnaast wordt er ook gewerkt bij Ülemiste, waardoor de tram daar ook niet kan komen. We besluiten daarom slechts één van de twee oost-westverbindingen te bereizen.
We beginnen met lijn 3 naar Tondi. Uniek, want dit is de eerste dag dat daar weer trams rijden. Ook daar werd namelijk gewerkt aan de weg en het nabijgelegen treinspoor. Op dat eindpunt pakken we lijn 4 naar Suur-Paala. Deze lijn rijdt doorgaans naar het vliegveld, maar deelt nu tijdelijk een eindpunt met lijn 2; die door werkzaamheden in het centrum helemaal niet rijdt. Het is een bijzonder traject dat we afleggen, en we zien hierdoor veel facetten van de stad.
Deze ritten kosten ons overigens vrijwel niks. Een 5-dagenkaart kost slechts €11. Daarvoor kan je onbeperkt met alle trams, bussen en trolleybussen van het openbaar vervoerbedrijf van Tallinn. Dat komt in de avonduren goed uit als we naar een oud vertrouwd restaurant reizen. We pakken de tram en stappen een paar haltes later uit.
Om bij dit restaurant te komen, moeten we deels door de bouwput die over een paar maanden geschikt moet zijn om een tram te laten rijden. Tot onze grote verbazing blijkt het restaurant dicht; ze zijn verhuisd naar een nieuwe locatie in de haven. De verhuizing heeft zelfs zo recent plaatsgevonden dat zowel Google Maps als hun eigen website hier niks over vermelden.
Wat volgt is een rit per bus naar de haven. Een gebied waar ik al zeker 10 jaar niet meer ben geweest. Het wordt onmiddellijk duidelijk dat Tallinn ook hier ontzettend heeft geïnvesteerd. Gelukkig vinden we door de opvallende voorgevel snel ons restaurant, waar de ballonnen van de opening nog verspreid in het etablissement staan. Gelukkig is de kaart niet veranderd. De enige kaart die wel veranderd moet worden, is Google Maps. Ik help ze een handje door de nieuwe locatie toe te voegen. Dan krijg ik in ieder geval mijn tijdlijn ook weer kloppend.