De weersverwachting voor de komende dagen is zeer wisselvallig. ’s Ochtends krijgen we zelfs een weerwaarschuwing voor onze kiezen, waardoor we voor de zekerheid een dag met enkel overdekte activiteiten plannen. We halen het volgende “winkeldagje” naar voren in de planning en stappen ’s ochtends, nog voor het ontbijt, in de tram naar Ülemiste.
De tram die ons erheen brengt rijdt sinds 2017 pas naar de wijk Ülemiste. Reden voor de verlenging van de tramlijn was een missende goede verbinding tussen het centrum (kesklinn) en het vliegveld (lennujaam). Daarnaast vergrootte het nabijgelegen winkelcentrum, Ülemiste (kaubandus)keskus, het vloeroppervlak aanzienlijk in 2014 en 2019. Met ruimte voor 210 winkels en slechts 1700 auto’s, was een goede verbinding met het openbaar vervoer meer dan gewenst.
Een bezoek aan dit winkelcentrum, dat al in 2004 opende, stond al langer op het wensenlijstje. Immers zie je het elke keer als je met het vliegtuig landt, opstijgt en met de taxi van en naar de luchthaven gaat. Maar voordat we dit winkelcentrum bezoeken, waarvan het vastgoedbedrijf dat het beheer regelt “Ülemiste Holding Nederland B.V.” heet, gaan we eerst naar T1.
Het modern ogende winkelcentrum straalt om de een of andere reden rust uit. Bij binnenkomst blijkt dat dit gevoel juist was. Door de vele financiële problemen en de ongelukkige plaatsing van de ingang ten opzichte van het treinstation, bezoeken weinigen dit winkelcentrum. De tramhalte voor de deur is dan wel weer een pluspunt, maar als de meesten naar Ülemiste Keskus gaan, is een bezoekje aan T1 niet meer nodig.
Veel winkelruimtes staan leeg en de horeca die nog actief is, heeft weinig aanloop. Dit heeft weer tot gevolg dat zij steeds hogere prijzen vragen voor hun producten, waardoor nog minder mensen deze gelegenheden bezoeken. Aan de overkant zijn de prijzen namelijk wel redelijk normaal te noemen. Enkel op de begane grond, waar een supermarkt zit, en helemaal boven in, waar het reuzenrad van Tallinn geplaatst is, trekken nog wat bezoekers.
Ülemiste Keskus bereiken we na een lange wandeltocht. De ingang van T1 ligt namelijk aan de andere kant ten opzichte van het treinstation dat de poort is naar Ülemiste Keskus. In dat winkelcentrum is het een wereld van verschil. De drukte is enorm en de horeca draait op volle toeren. Ook de winkels zijn goed gevuld en we staan bij sommige ketens zelfs wat langer in de rij. Het is te hopen voor de nieuwe eigenaar van T1 dat het tij nog enigszins gekeerd kan worden, maar op dit moment is T1 voor Tallinn wat The Wall voor Utrecht is.